Vše o windows 7 na jednom místě....

neděle 10. ledna 2010

Přechod z Windows XP na Windows 7

 

Po dlouhém přemýšlení jsem se rozhodl, z mnoha důvodů, přejít z Windows XP Professional SP 3 na Windows 7 Ultimate. Dříve jsem krátce používal také Windows Vista ale velmi rychle jsem jej opět smazal nejen pro jeho nestabilitu, ale i mnoho problémů s chodem programů. Čekal jsem už bude k dispozici oficiální verze jelikož u verze RC Microsoft nedoporučoval používat jako hlavní operační systém.

Bohužel nelze udělat pouze Upgrade jako z Windows Vista (toto bych Vám stejně moc nedoporučoval – čistá instalace je lepší, alespoň nebudete mít zmatek v systémových souborech).

Takže jsem začal tím že jsem si zálohoval všechny důležité soubory. K tomu je velice vhodný externí hard disk. Pořídil jsem si proto disk od Western Digital o velikosti 1Tb. Rychlost kopírování souborů byla více než uspokojující. Překopíroval jsem si více jak 200Gb a netrvalo to více jak 2 hodiny.

Dalším krokem je nastavení bootování systému na DVD mechaniku. Následně vložíte DVD s Windows 7 a instalace může začít. Na začátku instalace dostanete na výběr zda chcete naformátovat disk. Po naformátování už začne samotná instalace. Ta trvala něco kolem hodiny, ale to samozřejmě záleží na HW konfiguraci počítače,na tom jakou edici Windows 7 zvolíte a či se rozhodnete pro 32 nebo 64-bitovou verzi.

Ty kteří mají nějaké zkušenosti s instalováním předchozích verzí tohoto systému ať už XP nebo Vista určitě velmi mile překvapí že Windows 7 si sám stáhne všechny potřebné ovladače z internetu a není tak nutná ruční instalace – což je velkým plusem. Nehrozí tedy to že po prvním spuštění počítače se budete ještě dlouho otravovat shledáním a  instalací ovladačů a téměř nic Vám nepůjde zpočátku spustit.

Teď už tedy k samotnému prvnímu spuštění, jste dotázáni zda chcete nainstalovat všechny dostupné opravy a vylepšení Windows 7. Na první pohled se mi líbí jak grafický design tak mnoho nových možností. Například pracovní lišta která je trošku nezvyklá. Místo oken programů se tady opěvují pouze ikony spuštěných programů a po najatí myší máte na výběr z právě otevřených oken. Chybí zde také panel snadného spouštění, který je nahrazen jednoduchou funkcí připnutí programu na hlavní lištu. Chvilku Vám nejspíše potrvá než si na to zvyknete, ale je to velice návyková funkce.

Mnoha změn se dočkaly také klasické programy jako například malování a WodPad, které získaly panely ribbon, známé z Office 2007. Změnami prošel také nástroj kalkulačka, kde kromě standardního a vědeckého zobrazení můžete využít také programátorské nebo statistické zobrazení a mnoho dalších nových funkcí tohoto nástroje.

Uživatele kteří se již setkali s Windows Vista jistě potěší že úplně zmizel postraní panel (sidebar). Miniaplikace naštěstí zůstaly avšak nyní si je můžete přesouvat kamkoliv na plochu. V základní verzi těchto miniaplikací sice mnoho není, ale získání dalších, z oficiálního webu Windows, je otázkou pár minut. To samé platí i při získávání dalších motivů – původních pár lze rozšířit na pěknou řádku jak na oficiálním webu Windows tak i na dalších neoficiálních stránkách.

Asi největším přínosem je rychlost systému Windows 7. Vím že na toto téma toho bylo již mnoho napsáno, ale musím se s Vámi podělit o své dojmy. Mluvíme li o pár dnech po instalaci systému je Seven mnohem rychlejší než XP. Po zobrazení plochy je již počítač plně připraven k použití a nemusíte tak čekat na naběhnutí dalších podprogramů. I po delší době od startu je systém jednoznačně rychlejší než předchozí verze. Windows 7 by měl být také více stabilnější – zatím sem žádné problémy se stabilitou nezaznamenal no doufám že ani nezaznamenám. Pokud ano určitě se o ně s Vámi podělím.

Pokud si říkáte k čemu mi bude nový Windows když ten co používám mi zatím vyhovuje? Záleží na tom jaký OS v současné době používáte. Jedná li se o systém starší než je XP už by asi byl upgrade načase (zvládne li to Váš počítač). Používáte-li XP a zatím jste s ním spokojeni není kam spěchat. Jste-li uživatelem Vista tak 7 je velmi vylepšená, stabilnější a méně náročná verze tohoto programu (někde jsem četl že Vista jsou pouze jakousi RC verzí 7, ale to je samozřejmě trochu nadsazené). A požíváte li jiný OS než Windows tak Vás k jeho užívání asi stejně nepřesvědčím. Ale pokud se rozdujete jaký OS si, ať už k novému či staršímu počítači, pořídit je Windows 7 určitě dobrou volbu.

4 komentáře:

  1. Super článek, jen tak dál

    OdpovědětVymazat
  2. Copak jen článek, celá webbovka je super, shrnuje to, co se dá vyčmuchat jinde, ale přehledně, jasně, bez zbytečné omáčky, navíc je poznat, že autor už sírá zkušenosti sám, dokonce je ochoten se podělit. Díky. Ještě někdy nahlídnu :-) jeanajea@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  3. No takový komentář vždy potěší. Jsem rád že se Vám moje stránky líbí. Teď mě sice trošku zdrželo zkouškové období a pracovní vytížení, ale určitě budu pokračovat.

    OdpovědětVymazat
  4. Lidi je to sice hezke to co tu píšete ale je tu jedna vecna kterou jsem se tu nedočetl a to je jak se mi ma PC probudit z režimu spanku. Vím pomocí naplánovaní úlohy ale nejak to nejde v "XP" se dalo "Zapnout podporu režimu spánku" a šlapalo to ale jak se to ma udelat u Win 7 to bohužel nevím můžete mi poradit dekuji HakysM@seznam.cz

    OdpovědětVymazat

Využijete Ballot Screen?